Dalsze losy Susano

Po wygnaniu z Nieba Susano zstąpił na Ziemię w okolicach rzeki Hi, prefektura Shimane. Okolice tej rzeki są silnie związane z mitologią japońską, gdyż wydarzenia kilku z japońskich mitów mają właśnie tam miejsce. Sama rzeka mierzy 153 km, wypływa z góry Sentsu, a kończy swój bieg w jeziorze Shinji. Również w tym regionie została wzniesiona świątynia ku czci Susano – Kumano Taisha.

Wracając jednak do Susano, pewnego razu w pobliskim strumieniu zauważył płynące wraz z prądem pałeczki. Doszedł więc do wniosku, że gdy pójdzie w górę strumienia natrafi na ludzi, co postanowił sprawdzić. Po pewnym czasie natrafił na dwoje starszych ludzi wraz z piękną, młodą kobietą, która okazała się być ich córką. Ponieważ napotkani przez niego ludzie płakali, Susano postanowił dowiedzieć się co ich gnębi. Wtedy też dowiedział się, że powodem zmartwienia tych ludzi był smok o ośmiu głowach i ośmiu ogonach – Yamato – no – orochi, który pożarł już siedem z ośmiu córek napotkanej pary i wkrótce miał również powrócić po ostatnią, Kusa-nada-hime (Księżniczkę Pól Ryżowych).

Susano wyjawił parze i ich ostatniej córce swoją prawdziwą tożsamość i obiecał pomóc ludziom w zamian za rękę ich córki, na co para ochoczo przystała. Aby księżniczce nie przytrafiło się nic złego, zamienił ją w grzebień i wpiął w swoje włosy. Rodzicom dziewczyny polecił napełnić osiem beczek sake i umieścić je za płotem, który miał osiem otworów.

Gdy smok pojawił się, wetknął swe osiem łbów w otwory w płocie i wypił całe sake, po czym padł na ziemię pijany. Na ten moment w ukryciu czekał Susano. Gdy tylko smok stracił przytomność, rzucił się na niego i pociął na kawałki. W ciele smoka, a dokładniej w ogonie, odnalazł miecz Kusanagi, jeden z trzech legendarnych przedmiotów. Gdy tylko smok został pokonany, Susano przywrócił Kusa-nada-hime do jej ludzkiej postaci, poślubił ją i wybudował pałac w Suga.

Susano i Kusa-nada-hime mieli wielu synów, a wśród nich jednego, który swą sławą przyćmił innych – Okuninushi (lub: Onamuchi).


Źródła:

  • Littleton C. Scott – Japanese Mythology
  • Matsumae Takeshi – Early Kami Worship w „The Cambridge History of Japan – Ancient Japan”, Cambridge University Press

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *