Bogini Pożywienia nosi w japońskiej mitologii różne imiona: Ukemochi-no-kami, Ogetsu-no-hime, Ōgetsuhime czy Toyouke-hime-no-kami. Mit z nią związany, dotyczący pojawienia się na Ziemi wszystkich podstawowych produktów żywnościowych dostępnych ówczesnym Japończykom, ma również dwie nieco różniące się od siebie wersje w zależności od ich źródła (księga Kojiki lub księga Nihonshoki). Tak czy inaczej, jej śmierć nie idzie na marne.
W pierwszej wersji mitu do Ogetsu przybywa Susano (jeszcze przed swoim wypędzeniem) i nakazuje jej, aby go nakarmiła. Ogetsu chcąc ugościć swego pana jak najlepiej, zaczęła wyciągać z nosa, ust i odbytu różne pokarmy i częstować nimi Susano. Ten uznał to za zniewagę i zabił ją. Po jej śmierci, z jej ciała wyrosły różne zboża: proso z uszu, ryż z oczu, z genitaliów pszenica (lub jęczmień). Ponadto z jej nosa wyrosła czerwona fasola, a z odbytu – soja.
Według drugiej wersji mitu przedstawionej w Nihonshoki, to Tsukiyomi zabił Ogetsu (nazywaną w tej księdze Ukemochi), po czym udał się do Amaterasu, aby przyznać się do swojego czynu. Wstrząśnięta Amaterasu zgromiła go za jego zachowanie i obiecała, że już nigdy na niego nie spojrzy. Wydarzenie to było przyczyną tego, że Słońce i Księżyc nie pojawiają się razem na niebie. Uważa się również, że ta wersja mitu jest starsza, a w późniejszym okresie Tsukiyomi został zastąpiony przez Susano, aby ukazać gwałtowną naturę tego boga. W tej wersji mitu z ciała Ogetsu powstają nie tylko zboża, ale także konie, bydło i jedwabniki.
Również w innych mitologiach znaleźć można znaleźć podobne historie tłumaczące powstanie płodów rolnych.
W Chinach ciało olbrzyma Pan Gu daje początek nie tylko pożywieniu, ale także podstawowym materiałom używanym przez ludzi. Twierdzi się jednak, że japońska wersja mitu jest starsza od tej chińskiej. Dodatkowo, w Indonezji wierzono, że to z ciała bogini Hainuwele, po zabiciu i pochowaniu szczątków, powstały ich rodzime rośliny. Mity tego typu, nazywane przez Adolfa Jensena „Hainuwele”, mają za zadanie tłumaczyć powstanie rolnictwa.
Źródła:
- Littleton C. Scott – Japanese Mythology
- Matsumae Takeshi – Early Kami Worship w „The Cambridge History of Japan – Ancient Japan”, Cambridge University Press